In Nieuwkoop kost het opladen van je elektrische auto bij een openbare laadpaal momenteel gemiddeld 60,5 cent per kilowattuur. Dit is een stijging van 10% ten opzichte van september, volgens cijfers van vergelijkingssite LaadpasTop10. Een belangrijke reden voor dit prijsverschil is de introductie van energiebelasting bij het opladen van een stekkerauto sinds 1 januari.
Het duurder worden van het opladen van elektrische auto's geldt niet alleen voor Nieuwkoop, maar voor heel Nederland. De prijzen stijgen zelfs met uitschieters tot 26%. Daarnaast worden (aspirant-)stekkerrijders geconfronteerd met meer financiële tegenvallers, zoals het betalen van motorrijtuigenbelasting en het wegvallen van aanschafsubsidies. Dit maakt elektrisch rijden per kilometer duurder dan rijden op benzine, zoals de ANWB al eerder heeft berekend.
Hoewel de gemiddelde tarieven in het zuiden van Nederland in sommige gevallen dalen, is het opladen van elektrische auto's nog steeds duurder dan voorheen. In Brabant en Limburg lopen er nog oude aanbestedingen waarbij de eigenaren van laadpalen de energiebelasting voor hun rekening nemen. In Rotterdam zijn de basistarieven zelfs zodanig gedaald dat het wegvallen van de belastingkorting wordt gecompenseerd.
In de gemeente Nieuwkoop variëren de tarieven bij laadpalen momenteel tussen de 53,5 en 67,5 cent per kilowattuur. Dit veroorzaakt verwarring en ongelijkheid onder stekkerrijders, aangezien palen van dezelfde aanbieder verschillende tarieven hanteren. De Vereniging Elektrische Rijders wijst op de groeiende kloof tussen mensen die thuis kunnen laden en degenen die afhankelijk zijn van openbare laadpalen.
Uit gegevens van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland blijkt dat het aantal openbare en semi-openbare laadpunten in Nieuwkoop is toegenomen. Momenteel zijn er 345 laadpunten, waaronder die bij restaurants, bouwmarkten en sportclubs. Dit is een stijging van 98 laadpalen ten opzichte van een jaar geleden, de grootste toename in vijf jaar tijd.