Na de recente aankondiging van minister Barry Madlener van Infrastructuur is de langverwachte beslissing gevallen: de vierde aanvliegroute naar Schiphol zal er niet komen. Het nieuws zorgde voor opluchting en vreugde bij zowel bewoners als natuurorganisaties.
De reden voor het schrappen van de aanvliegroute lag niet bij de gevreesde overlast, maar bij het ontbreken van internationale aansluitingen op de route. Minister Madlener maakte duidelijk dat het aanwijzen van de vliegroute vanaf 2030 weinig zin had vanwege dit tekort aan verbindingen.
Raadslid Guus Elkhuizen van Nieuwkoop toonde zich verheugd over het nieuws: "Voor mensen is het goed nieuws omdat er niet een toename komt van nóg meer vliegtuiggeluid. De vierde aanvliegroute zou over provincie Utrecht lopen, wat voor extra overlast zou zorgen voor inwoners van gemeenten als Nieuwkoop en De Ronde Venen."
Het schrappen van de aanvliegroute heeft niet alleen voordelen voor de bewoners, maar ook voor de natuur. De Nieuwkoopse Plassen, een Natura-2000-gebied, zullen profiteren van verminderde stikstofuitstoot, die onder andere de boeren en Schiphol aanpakken. Diverse diersoorten en planten, zoals het bedreigde veenmosrietland, zullen hierdoor beschermd blijven.
Hoewel de beslissing om de vierde aanvliegroute te laten varen als positief wordt ervaren, blijven er uitdagingen voor Schiphol. Het totale aantal vliegbewegingen zal moeten worden herzien om de overlast te verminderen en een evenwicht te vinden tussen luchtvaart en leefbaarheid in de regio.